Pitkästä aikaa kirjoittamassa..

1,5 viikkoa sitten oli agi-kisat kirkkonummella ja Nopsulla oli kolme starttia.. Eka kisa meni tyypillisesti jumalattomalla yliajalla.. Ennen toista starttia mä päätin että jos on samanlainen yliaika me jätetään vika startti väliin ja innostin koiraa leikittämällä sitä nyrkissä olevalla lihapullalla ja huijasin koiraa että pulla oli radan aikana mun kädessä.. Huijaaminen onnistui, koira oli nopeampi, mutta me saatiin vitonen kun koira puri mua kädestä keinulla kun mä työnsin käden liian lähelle  Kolmas rata oli jos mahdollista kaikkein vauhdikkain, tosin tuloksena oli hylly kun Noppa säntäsi väärään päähän putkea mun laiskan ohjauksen takia.. Ihanneaikaankin oltaisiin melkein päästy, eli ei pahempia hidasteluja.. Kisojen jälkeen menikin viikko sairastaessa niin ettei treenattu kertaakaan tokoa eikä agilitya..

No viime viikon sunnuntaina oli taas kisat Nopalle, tällä kertaa hyvinkäällä.. Mä olin katsonut kisojen aikataulkun päin persettä, lopputuloksena oli se että mä tajusin kotona että 10 minsan päästä alkaa rataantutustuminen.. Ajoin sitten vauhdilla kisapaikalle ja totesin että pääsen starttaamaan, mutta ilman rataantutustumista.. No hetki katselua ja sit radalle.. Tuli todettua että ei se rataantutustuminen Nopan kanssa nyt niin tärkeetä ole.. Tuloksena meinaan oli ihan sama tulos kuin yleensäkin.. Hidas rata, mutta ei ohjausvirheitä.. Saviojan Anne ei meinannut ees uskoa että mä en ole käynyt tutustumassa rataan suorituksen perusteella  

No toisella kerralla pääsin rataantutustumiseen ja yritin villitä Noppa mustasukkaisuuden ja Rokin kanssa leikkimisen avulla ja ehkä toinen rata olikin vähän nopeampi.. tosin yliaikaa edelleen.. Mua rupeaa pikkuhiljaa ärsyttämään toi Nopan kanssa kisaaminen.. Kun se suorittaa niin erilailla kisoissa kuin treeneissä ja mä en ainakaan huomannut että olisin nyt jännittänyt kisoissa.. Kai se on vaan oppinut että kisoissa kuuluu hidastella..

Illalla käytiin vielä treenaamassa Siipin kanssa agilitya.. Yllättävän kivasti Siipi liikkui ja mikä ihme niin leikkauksen jälkeen Siipi ei ole kertaakaan mennyt jäykäksi treenien jälkeen.. Aiemminkin kun se aina ontui tai käveli jäykästi takaa muutaman päivän aina treenien jälkeen.. Mä vähän jo mietin pitäisikö mun meidän eläkeläisen kanssa vielä startata..

Maanantaina olikin sitten Tokopäivä.. Ensin käytiin Nopan ja Rokin kanssa treenaamassa I-Hah porukalla.. Noppa osasi taas nätisti pysyä maassa kahden nartun välissä.. Vähän se ensin vilkuili Doroa? (jos mä muistan koiran nimen oikein), mutta rauhoittui sitten kolmeksi minuutiksi.. kai se muutaman kerran puuttuminen asiaan on auttanut ja kai mä sen ilmoitan sinne joulukuun kokeeseen.. Muutenkin Noppa toimi hyvin, tehtiin luoksetulon pysäytyksiä, liikkestä seisomaan ja maahanmenoja, seuraamisia, kaukokäskyjä.. Lähinnä ongelmat oli luoksetulon pysäytyksissä, jossa se ei mun mielestä pysähtynyt tarpeeksi nopeasti..

Rokilla sen sijaan ei ollut paras päivä.. Maa oli liian märkä/kylmä ja paikallamakuu porukassa ei meinannut millään onnistua.. Rokki meni kyllä nätisti maahan, mutta yritti nousta vähän väliä.. No lopulta mä sain sen hetken aikaa makaamaan nätisti.. Lisäksi tehtiin luoksepäästävyyttä ekaa kertaa.. Ensin Rokki oli sitä mieltä että Annan syliin pitää hypätä heti kun se on tarpeeksi lähellä.. Mutta lopulta se kykeni istumaan mun vieressä lihapullalla houkutellen niin että Anna onnistui jopa koskettamaan sitä rinnasta... Luoksetulo sujui myös hyvin, tosin mä en ota loppuasentoa luoksetulossa.. Lisäksi treenattiin seuraamista ja lopussa vielä paikallamakuuta niin että mä pääsin siirtymään edestä koiran viereen..

Treeneistä lähdettiin sitten seuraaviin treeneihin.. Eli Tokoa ohjatusti Siipin kanssa.. Alussa oli paikallaistumiset ja makuut, joissa ei mitään ongelmia, sen jälkeen me otettiin ruutua.. Siipi meni nätisti ruutuun, lähinnä ongelmana on mun hahmotuskyky eli mä joskus pysäytän sen niin että se on ruudun ulkona.. Lisäksi tehtiin EVL-ruutua ja Siipi osaa mennä nätisti ensin merkille ja siitä ruutuun.. Sivussa mä tein myös kaukoja, edelleen seisomasta istuminen on sille vaikea.. Sekä sivulletuloja sekä kapulan kanssa että ilman, jossa se jää helposti vinoon.. Lopuksi vielä tehtiin hyppynoutoja, jossa se nätisti palautti hypyn kautta vaikka kouluttaja kävi potkimassa kapulaa niin että noudot oli aivan vinoja.. Mikäköhän ihme sillä silloin kisoissa oli? No kisat on Siipillä kahden viikon päästä eli sitä odotellen.. Jotenkin Tokossakin leikkauksen jälkeen Siipi on selkeästi piristynyt, se tekee paremmalla vireellä, keskittyy paremmin ja on jotenkin leikkisämpi.. Onneksi mä leikkasin sen