Sunnuntaina oli siis se päivä kun pakkasin molemmat flatit autoon ja suuntasin kohti tokokisoja.. Vähän etukäteen jännitti miten kerkeän molempien koirien paikallamakuuseen ja muihin liikkeisiin kun Siipin luokka alkoi klo 12 ja Siipi oli eka koira ja Nopan luokka taas 12.30..

No oltiin aikataulusta sen verran edellä että Siipin luokka alkoi jo 11.30.. Paikallamakuu sujui hyvin, vaikkakaan mä en kuullut sanaakaan mitä liikkeeohjaaja sanoi kaamea raekuuron takia  Siipi kuitenkin teki täydellisen suorituksen ja aloitti kisan kympillä..

Taluttimetta seuraaminen meni kohtuudella.. Lähinnä ongelmaa oli parissa pysähdyksessä, joissa Siipi jäi vinoon ja liian kauas.. Toinen näistä näkyi vielä kun tehtiin pysähdyksen jälkeen askeleet vasemmalle ja mä en kerinnyt korjata perusasentoa ennenkuin tuli jo käskytys askeliin.. Tuloksena 8

Seuraavaksi oli istuminen seuraamisen yhteydessä.. Tässä mun jännitys selvästi kostautui vaikka en jännittänytkään yhtään niin paljoa kuin viime kisoissa.. Istu käsky tuli liian matalana ja kovaa ja Siipi syöksyi maahan.. Tulos 0 

Luoksetulo meni musta täysin nappiin ja ilmeisesti tuomarinkin mielestä melkein.. Pisteitä 9,5, en oo ihan varma mistä puolikas piste lähti..

Ruudussa meni ylimääräinen käsky ja muutenkin suoritus ei ollut täydellinen.. Siipi selkeästi reagoi seinällä olleeseen julisteeseen missä oli valtava sakemanni ja ekalla käskyllä se lähinnä väisti sitä pois mun ja seinän läheisyydestä.. Toisella käskyllä se hakeutui nätisti ruutuun.. Yritin säästää käskyjä ja käskeä sen suoraan maahan, mutta Siipi oli sitä mieltä että se tietää paremmin että ensin seistään ja totteli vasta toista käskyä.. Loppuosa oli ihan jees.. Tuloksena 7

Sekä hyppy että metallinouto menivät musta hyvin, oisko pientä vinoutta ollut perusasennossa tai vauhti hieman liian vähäinen kun tulos molemmista oli 9.. Nyt Siipi hyppäsi nätisti hypyn takaisinpäinkin toisin kun viimeksi vaikka mun heitto olikin paljon huonompi/vinompi..

Tunnarissa Siipi nuuhki huolellisesti kapulat pariin kertaan läpi, mutta oli sitä mieltä että multa haiseva kapula ei ollut rivistössä.. Sen jälkeen se lähti etsimään muualta kehästä kapulaa.. No mä annoin uuden käskyn jolla se palasi kapuloille ja nappasi ekan suuhun..  Hassua oli tosiaan se että se tuntui tekevän hyvin töitä, mutta ei silti löytänyt mun hajuista.. Tulos siis 0..

Kaukoista tuli taas sama tulos kun viimeksi eli nolla mutta aivan eri syystä.. Viimeksi Siipi ei vaihtanut asentoja, mutta nyt se teki hyvän maahan-seiso vaihdon jonka jälkeen se reagoi naapurikehän istu käskyyn, mä nostin sen ylimääräisellä k¨äskyllä takaisin seisomaan mutta sen jälkeen se rupesi vaihtelemaan asentoja ylimääräisesti.. Tulos siis 0..

Kokonaisvaikutus oli 8, näköjään tunnaria ja kaukoja pitää vielä hioa, ne kun on menneet molemmissa nollille, tosin syyt on olleet aivan eri..

Nopan koe alkoi paikallamakuulla mikä oli pahin missä mä olen ikinä ollut.. Jossain reilun kahden minsan kohdalla tuli liikkeenohjaaja hakemaan yhden ohjaajan pois kun sen koira nousi, siitä muutama sekunti ja liikkeenohjaaja repäisi oven auki ja huusi " nyt kaikki vauhdilla omien koirien luo".. Mä olin jo ihan varma että mun pikkuinen on noussut ja joku siellä teurastaa sitä kovaa vauhtia, mutta tilanne oli se että noussut koira oli kytketty ja se koira jonka luokse se oli mennyt oli noussut seisomaan ja muut olivat nätisti maassa.. No me tehtiin liike loppuun, jonka jälkeen koiraa ei saanut palkata/kytkeä ja samantien sitten vaan uutta 3 minsan uusintamakuuta peliin.. Ei kiva.. No toinenkin yritys meni Nopalta nappiin, nyt ei enää jännitä niin paljoa paikallamakuut.. Tulos Nopalla 10

Nopan seuraaminen oli myös mun mielestä erittäin hyvää ellei jopa täydellistä, saatiin tiukalta tuomarilta hieno 9 tulokseksi..

Maahanmeno seuraamisessa meni mun mielestä myös Nappiin, tosin saatiin vain 8,5, syytä pisteiden laskuun ei oo mun tiedossa..

Luoksetulossa Noppa myös pysähtyi musta hyvin, loppuasento oli hieman vino ja siihen tulo hidasta, tuloksena vain 8

Seisominen seuraamisessa ei sen sijaan onnistunut.. Noppa oli tuomarin mukaan kyllä pysähtynyt hyvin, mutta sen jälkeen lähteä hiipimään mun perään ja liike nollaantui.. Sinäänsä outoa että Noppa ei ole aikaisemmin tehnyt mitään tälläistä vaan on aina pysynyt hyvin, mutta ilmeisesti mun jännittäminen alkoi taas vaikuttamaan..

Noudossa Noppa ihme kyllä varasti.. Se nousi seisomaan ja eteni pari askelta, jonka jälkeen pysähtyi.. Kun mä annoin varsinaisen noutokäskyn se oli tosi epävarma ja hiipi suorastaa kapulalle ja takaisin.. Lopputuloksena toinen 0..

Kaukoissa ei ollut mitään moitittavaa, tekniikka oli täydellistä ja vaihdot nopeat nopaksi.. No tuloskin oli täydellinen 10..

Estehypystä sen sijaan tuli tuloksesksi 5, mitä mä myös ihmettelen.. Noppa hyppäsi hyvin, mä jouduin antamaan kaksoiskäskyn istumiseen, jonka jälkeen Noppa tuli ihan hyvin sivulle.. Takaisintulohypyssä hännän pää koski esteeseen, mutta ei siitä musta ole yleensä vähennetty pisteitä..

Kokonaisvaikutukseksi saatiin 8, joka oikeuttti 3-tulokseen ja mä en tosiaankaan ollut tyytyväinen.. Vaikka paikallamakuu meni täydellisesti niin etenkin varman liikkeestä seisominen mokaaminen harmitti..

No tänään oli sitten tokotreenit jonne Noppa lähti treenaamaan.. Pitkästä aikaa ohjatut treenit sillekin.. Paikallamakuu sujui tosi hyvin kahden ihana nartun välissä, kai se pitää uskoa että paikallamakuuongelma on ainakin lievittynyt.. Me tehtiin seuraamisia, mitkä menivät loistavasti.. Liikkeestä istumisessa se tarvitsi ajottain pientä apua, no sitä ei olla hirveästi sen kanssa treenattu.. Liikkeestä seisominen sujui erinomaisesti, vaikka mä yritin kävellä epävakaasti ja horjahdella ym käyttäytyä oudosti niin silti se pysyi paikoillaan kuin tatti.. Ärsytti vielä enemmän se että ko liike meni kisoissa pilalle.. Lisäksi tehtiin hieman kaukoja ylipitkällä matkalla, mikä ei ollut mikään ongelma.. Lopuksi vielä tehtiin noutoa.. Ekalla kerralla Noppa yritti karata samalla tavalla kun kisoissa ja mä palautin sen sivulle.. Sen jälkeen pari heittoa niin että se sai palkan paikallaolosta ja mä hain kapulan, jonka jälkeen se odotti tosi nätisti.. Lähinnä ongelmana oli loppuasento, joten sitä voisi hinkata seuraavaa koetta varten.. Tarkoitus olisi kisata 6.12 seuraavan kerran..