Oltiin taas bortsu ja kelpieharrastajien kimppryhmässä (ainoina kelpieinä taaskin).. Rokin lisäksi mulla oli Siipi mukana, joka yritti huonolla menestyksellä esittää bortsua

Rokki pääsi ekaa kertaa mukaan ryhmä paikallaistumiseen ja makuuseen.. Istuminen oli melkein helpompi sille, mä olin muutaman askeleen päässä ja kävin palkkaamassa suht tiheästi niin se pysyi hyvin, katseli rauhallisesti eteenpäin eikä yrittänyt lösähtää.. Makuu meni myös paremmin kuin olisin edes toivonut.. Kotona sillä on ollut ongelmana se että se meinaa kellahtaa kyljelleen tai kääntää jalat sillee hassusti puolisammakko asentoon.. Nyt treeneissä ilmeisesti vieressä olevat koirat teki sen että vire pysyi korkeana ja se makasi ryhdikkäänä.. Mä palkkasin sitä usein, häiriötä oli kivasti kun muutkin kävivät palkkaamassa koiriaan ja skeittarit kolistelivat ja kiroilivat vieressä.. Kertaalleen Rokki nousi istumaan, mutta muuten se pysyi hyvin..

Lisäksi tehtiin taas luoksepäästävyys, Rokki haluaisi kovasti mennä tuomarin luo eikä meinaa malttaa odottaa sivulla, tätäkin siis olisi hyvä treenata.. Tiian kanssa liike sujuu hyvin, kun se tulee rauhassa ja kääntyy tarvittaessa pois jos rokki nousee/kiihtyy liikaa..

Yksittäisliikkeistä tehtiin ensin luoksetuloa, siinä kertaalleen Rokki lähti kun kaveri lähellä kutsui oman koiransa luokse, mutta muuten se odottaa nätisti, tulee kivaa vauhtia ja osuu hyvin sivulle.. Ei siis enää hirveästi hiomista tässä liikkeessä..

Liikkestä seisomisessa ei myöskään ole suurempia ongelmia, tosin ajottain se meinaa ottaa pari askelta käskyn jälkeen, joten mä olen tehostanut käskyä palkkaamalla sen heti.. Mutta myös poistuminen ja sivulletulo onnistuu nykyisin kisanomaisesti..

Liikkeestä maahanmenossa tarvitaan joko käsiapu tai selkeä hidastus/pysähdys, muuten se ei tee sitä heti.. Lisäksi ongelmana koiran nouseminen istumaan jos mä kaikkoan liian kauas..

Seuraaminen oli kivannäköistä, tosin se ajottain reagoi muiden käskyihin, koirien haukkumiseen ja vinkulelujen ääniin.. Eli näihin sitä pitää totuttaa..

Rokin jälkeen pääsi Siipi vuoroon.. Tänään ne yleensä onnistuvat liikkeet eivät onnistuneet ja sitten taas toistepäin.. Kaukoissa mä sain useita puhtaita taakseistumisia onnistumaan kun olin parin metrin päässä ja tein koemaisen liikesarjan pariin otteeseen n 10 m päässä.. Nää sarjat onnistui myös hyvin siirtymä oli toisella kerralla n  5 cm ja tällöin mä en edes tajunnut missä kohtaa liikkuminen tapahtui.. Toisessa sarjassa tuli isompi liikkuminen kun se maasta nousikin seisomaan istu käskyllä ja sit mä idiootti annoin sille toisen istu käskyn enkä sit (joka ois taakseistuminen) ja se istui väärällä tekniikalla..

Sen sijaan Ruutu ei jotenkin ollenkaan toiminut.. kentällä oli muutamia lumisia läikkiä jotka selvästi haittasivat Siipiä ja aiheuttivat kiertelyä.. Lisäksi se jostain syystä kyllä pysähtyi ja meni maahan mutta lähti ennen kun mä ees kerkesin kehua sitä tulemaan mun luo.. Eli mun pitäisi treenata avustajan kanssa niin että se saisi palkan muulta ihmiseltä suoraan ruudusta..

Liikkeestä istuminen oli myös hakusessa, ehkä maanantai treeneissä tapahtunut idarisalaman treenaaminen oli sekoittanut koiraa, mutta sekä seisomista että maahanmenoa tarjottiin..

Tunnari sen sijaan onnistui.. Se meni rauhallisesti kapuloille, haisteli, nosti oikean.. Valitettavasti se sitten tiputti sen n 20 cm päähän ja haisteli uudestaan (ilmeisesti epäili oliko se oikea kun ei palkkaa tullut), mutta uudelleen haistelun jälkeen se toi sen nätisti luokse.. Sen jälkeen vielä treenattiin yhden kapulan piilottamista ja saatiin onnistuneita noutoja ilman tiputuksia..