Edellisestä viestistä on taas aikaa, nyt olisi tarkoitus tehdä vähän yhteenvetoa ja miettiä tulevaa.. Mä taas pyrin jatkossa päivittämään tätä enemmän, jos sillä saisi vähän lisättyä myös treenaamista ja eteneminen onnistuisi paremmin..

Agilityn suhteen SM-kisat oli viikonloppuna ja valitettavasti mä olin kisoissa vain yhden koiran kanssa ja senkin kanssa vain joukkueessa. Sira on toipunut jalkavammastaan hyvin, mutta nää kisat jäi siltä vielä väliin, jotta ei liian aikaisin rasitettaisi koipea.. Siipi sen sijaan oli joukkueen ankkuri, paineita startissa oli sillä meidän olisi pitänyt saada aikaiseksi tulos, jotta joukkuekin saisi tuloksen.. Mä olin erittäin yllättynyt siitä että mun jännitys oikeastaan katosi ennen starttia, joku reilu tunti ennen starttia oli aivan kamala olo, mutta jo rataantutustumisessa oli hyvä fiilis.. Siipi oli myös hyvä radalla, se kulki tosi hyvin ja vire oli sopiva.. Oikeastaan meidän kohtaloksi muodostui huono osaaminen kontakteilla, mä kun varmistin liikaa keinun kontaktia ja jäin sen vuoksi jälkeen.. No lopputuloksena Siipi ei suorittanut seuraavaa kahta hyppyä eteen vaan se kääntyi väärälle esteelle.. Olisi ollut kyllä paljon kivempi lopettaa kisaura johonkin muuhun tulokseen kun Hyllyyn, onneksi sentään mä olin muuten tyytyväinen suoritukseen.. Siipi tosiaan jää nyt eläkkeelle agilitysta ja tarkoitus on ettei se enää kisaa eikä treenaa agilityssa..

Mitäs sitten jatkossa agilityn suhteen on suunnitelmissa. Siran kanssa olisi tarkoitus aloittaa käytännössä kesäloman jälkeen treenaaminen ja tähdätä sen kanssa ensi kesän Sm-kisoihin. Muuten sitten keskitytään Heviin agilityssa.. Hevi treenaa n kerran kuussa alueellisessa valmennusryhmässä, kouluttajana meillä on Seppo Savikko, muuten treenataan kotona ja kentällä ehkä kerran viikossa.. Hevin selkeä ongelma tällä hetkellä on agilityssa kuumuminen, joka johtaa siihen että se ei esim. syö nameja kentällä.. Se ei myös suostu tulemaan lähelle kesken treenien vaan kyttää vain putkia.. Mitä me ollaan Hevin kanssa tehty agilityssa on hyvin vähäistä. Lähinnä ollaan treenattu irtoamista hyppyjen avulla, tässä alussa oli ongelma se että Hevi ei kestänyt yhtään mun liikettä vaan rupesi puremaan heti kun mä liikuin, mutta tän suhteen ahkera pihalla treenaaminen auttoi.. Lisäksi ollaan tehty ympyrää jossa on kaksi mutkaputkea ja aina hyppy putkien välissä.. Tää sujuu hyvin kunhan Hevi on mun vasemmalla puolella, oikeata puolta pitää siis vahvistaa. Lisäksi keinun kanssa on tehty paukutustreeniä mikä on hevin mielestä ihan hirveän hauskaa..

Kontakteja ollaan treenattu kentällä ja eilen aloitettiin kontaktien kotitreenit.. Mulla on sellainen portaisiin asennettava lauta, joka muistuttaa puomin alasmenoa.. Eilen vahvistettiin paikkaa ja lopussa otettiin myös katseen hakemista eteenpäin eli vapautin sen etupalkalle.. Hevi kestää aika huonosti vielä sitä että mä liikun kun se on kontaktilla, eli sitä siis pitää vahvistaa. Nyt kun kontaktieste on kotona niin voidaan treenata vaikka päivittäin.. Lisäksi eilen tehtiin myös paikallapysymisharjoitusta, eli sitä että mä jätän koiran istumaan, liikun, käyn välillä palkkaamassa ja sit lopuksi kutsun sen luokse.. Paikallaistumistakin pitää selvästi vahvistaa, kun sen nimittäin kerran kunnolla palkkaa luoksetulosta ei se meinaa enää malttaa istua uudestaan.. Hyvä sinäänsä että nyt suurin osa treenattavista on sellaisia mitä voi tehdä myös ilman esteitä, kentälle kun kuitenkin on pitkä matka ja tällä viikolla on vikat koulutukset ennen kesätaukoa.. Eli kesällä voidaan treenailla pihalla paikallaoloa yhdellä esteellä, kontaktisuorituksen laudalla kuntoon..