Tänään oli vuorossa harvinaista herkkua, Jänesniemi oli kouluttamassa seuralaisiamme ja Noppa oli treeneissä mukana.. Itse rata oli kohtuullisen kinkkinen ja siinä oli hurjat 31 estettä.. Ensin tutustuimme rataan yksin ja sen jälkeen porukalla niin että pohdittiin kaikki ohjausvaihtoehdot jokaiseen pieneen pätkään.. Tämä oli erittäin hyödyllistä ja muutamassa kohdassa mä ainakin vaihdoin ohjausta jo tän ylimääräisen tutustumisen perusteella.. Samalla saatiin opastusta taas ainakin mulle uusiin termeihin kuten "ihmisnuoleen"

Itse Nopan vuorolla Elina oli sitä mieltä että Nopan hitaus on osittain siitä johtuvaa että mä ohjaan hosuen ja samalla kuitenkin jään odottamaan sitä.. Ongelmana oli esim. se että kun mä lähetän koiran putkeen mä huidon kädellä joka saa koiran epävarmaksi.. Lisäksi Elina puuttui siihen että mun ohjaava käsi usein "katoaa" liian aikaisin ja se saa myös koiraa epävarmaksi.. Eli mun pitäisi ohjata tasaisesti, näyttää ohjaukset loppuun asti ja varautua koiran hitauteen niin että päätän linjat sen mukaan, mutta en kuitenkaan jää odottelemaan koiraa.. Kuulostaa todella haastavalta, mutta jos sillä saisi lisää vauhtia (tarkkuushan meillä ei oo iso ongelma) Mä olin myös tosi tyytyväinen siihen että vaikka Noppa käytännössä melkein koko ajan teki "nolla-rataa" niin Elina ei silti ollut tyytyväinen vaan puuttui siihen miten radasta saisi vielä sujuvamman ja nopeamman..

Lopuksi juteltiin vielä hetki Nopan lähtöongelmasta ja Elinan vinkki oli opettaa koiralle uusi leikki jota hyväksikäytetään jatkossa lähdöissä ja sen avulla saadaan koiran vire nousemaan.. Idea oli hyvin yksinkertainen, otetaan joko ruokakuppi tai heitetään pallo niin että koira haluaa sinne.. Koiraa pidetään kevyesti kaulasta kiinni ja samalla lasketaan innostavasti ja jännittyneesti "Yksi, Kaksi, Mennään" ja vikalla käskyllä koira saa hyökätä pallolle/kupille.. Koira opetetaan näin innostumaan itse tuosta käskytyksestä ja koiran pitäisi näin ruveta keräämään intoa jo itse sanoista.. Pikkuhiljaa treeni viedään kotipihalta helppoihin harjoituksiin ja sitten itse kisoihin niin että jatkossa ennen lähtöä mä aina lasken koiralle ja sitä kautta nostan viretilaa.. Jotenkin tää neuvo kuulosti siltä että siitä voisi olla hyötyä ja tarkoitus olisi nyt ensi viikon Siipin loman aikana aloittaa treenaaminen.. Elina myös ehdotti että Rokillekin voisi opettaa saman, hän kuulemma opettaa pennusta pitäen kyseisen tempun..

Treeneissä oli paljon myös luppoaikaa, oltiin siis kentällä 4 h, josta suurin osa oli tietenkin muiden treeniaikaa, joten mulla oli koko lauma mukana..

Rokin kanssa treenailtiin ihan vaan seuraamisia, sivulletuloja ja maahanmenoa istumisesta sekä yleistä kontaktia.. Siipin kanssa sen sijaan ohjelmassa oli kisojen epäonnistuneiden liikkeiden "korjaustalkoot".. Sivulletuloja hinkattiin ilman kapulaa.. Lisäksi tehtiin noutoa metallilla, jossa erityisesti kiinnitin huomiota sivulletuloon.. Tunnarikapulan kanssa tehtiin yhden piilotusta ja mä vaadin palautuksen sivulle, tää oli Siipille selkeästi vaikea ja ilman ylimääräistä käskyä kapula tippui helposti.. Lisäksi otettiin lyhyitä seuraamispätkiä ja etenkin askelsiirtymiä.. Lopussa tehtiin myös kaukoja, mutta tänään ongelmana ei ollut se että ksäkyjä olisi tarvinnut monta vaan se että Siipi kävi vähän kierroksilla ja ei keskittynyt itse tekniikkaan vaan vain pomppasi ylös/alas ja liikkui.. Pitää treenata kun se on rauhallisemmassa mielialassa..

Huomenna on sitten Siipin kastraatio.. Toisaalta mua jännittää, ja toisaalta mä toivon että Siipistä tulisi taas leikkauksen myötä normaali oma itsensä.. Toivotaan että itse leikkaus ja toipumisaika menee hyvin.. Siipi menee leikkauksesta suoraan mun äidin luo ja palautuu sitten torstai illalla viikonloppua viettämään kotiin..